Positie van leverancier na faillissement
Gisteren is het verwachte faillissement van de elektronicaketen BCC uitgesproken. Het faillissement heeft vrijwel altijd vervelende gevolgen voor leveranciers en andere schuldeisers, wanneer de facturen onbetaald zijn gebleven. De vordering van de leverancier is een concurrente vordering in het faillissement en dat betekent dat zij helemaal onderaan de wettelijke rangorde staat en om die reden vaak geen betaling kan verwachten.
Toch zijn er mogelijkheden voor de leveranciers om zonder kleerscheuren ervan af te komen. Afhankelijk van de voorwaarden van de overeenkomst tussen de leverancier en de gefailleerde onderneming, kan de leverancier een beroep doen op het eigendomsvoorbehoud. Het eigendomsvoorbehoud betekent dat de leverancier eigenaar blijft van de geleverde zaken totdat de koopprijs is betaald. Heeft de gefailleerde onderneming de koopprijs niet betaald, dan kan de leverancier als eigenaar de zaken terugnemen.
Wanneer er geen eigendomsvoorbehoud is overeengekomen kan een leverancier ook een ander (wettelijk) recht inroepen: het recht van reclame. Het gevolg daarvan is dat de leverancier de geleverde zaken kan terugvorderen, ongeacht haar positie in de wettelijke rangorde. Het recht van reclame hoeft niet contractueel te zijn overeengekomen.
Met andere woorden zijn er vaak toch nog mogelijkheden voor de leverancier om de schade te beperken en staat zij niet helemaal met de rug tegen de muur.
Ben je een leverancier of schuldeiser van BCC of in een ander faillissement? Laat je adviseren. Neem gerust contact op met een van onze specialisten Hasan Kaya, Jelle Damstra en Ali Arslan.