Bestuurdersaansprakelijkheid: administratie
Wij krijgen regelmatig de vraag van bestuurders of zij het risico lopen om aansprakelijk gesteld te worden voor de schulden van de vennootschap. En wat zij moeten doen om dat te voorkomen. In een reeks van bijdragen geven wij antwoord op die vragen en bespreken wij de aandachtspunten van bestuurdersaansprakelijkheid. Deze eerste bijdrage gaat over de administratieplicht.
Administratieplicht
De uitdrukking ‘ondernemen is risico’s nemen’ is waar en risico’s nemen mag ook. Dit geldt ook als uitgangspunt bij bestuurdersaansprakelijkheid. De wetgever heeft geen defensief ingestelde ondernemers willen creëren met de wetgeving over bestuurdersaansprakelijkheid, maar de risico’s moeten wel verantwoord zijn.
Om verantwoorde risico’s te kunnen nemen, moet je als bestuurder goed grip hebben op je onderneming. Dat begint bij een goede administratie. Zonder een goede administratie kun je geen weloverwogen besluiten nemen.
Wat er allemaal tot die administratie behoort verschilt per bedrijfstak. Een goede administratie zorgt er in ieder geval voor dat je te allen tijde weet hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel eruit gaat, en dus hoeveel geld er beschikbaar is voor uitgaven en investeringen. Je weet dus altijd hoe de onderneming er financieel voor staat.
Het voeren van een deugdelijke administratie is de verantwoordelijkheid van het bestuur. Die verantwoordelijkheid kun je niet afschuiven op de boekhouder of de accountant. De gevolgen van het ontbreken vaneen deugdelijke administratie kunnen groot zijn.
Het niet goed bijhouden van de administratie betekent namelijk in geval van faillissement dat er sprake is van kennelijk onbehoorlijk bestuur. Dat staat vast. En er wordt ook van uitgegaan dat het niet goed bijhouden van de administratie een belangrijke oorzaak is van het faillissement. Als je als bestuurder nog wilt voorkomen dat je aansprakelijk bent, moet je aantonen dat het faillissement een gevolg is van andere oorzaken. Dat is geen eenvoudig te leveren bewijs. Ook bij andere, van buiten komende oorzaken, bijvoorbeeld slecht economisch tij, corona, geldt als uitgangspunt dat je zonder een deugdelijke administratie onvoldoende de negatieve (financiële) gevolgen van die andere oorzaken hebt kunnen overzien en dus niet tijdig hebt kunnen ingrijpen of bijsturen.
Naast het voeren van de administratie zijn er ook nog andere zaken waar je als bestuurder rekening mee moet houden om te voorkomen dat je aansprakelijk bent voor schulden van de vennootschap. Die zaken zullen in latere bijdragen aan de orde komen. Het is dus verstandig om die bijdragen goed bij te houden, om als bestuurder goed beslagen ten ijs te komen.
Wil je als bestuurder advies over bestuurdersaansprakelijkheid of ben je een schuldeiser en wil je een bestuurder aansprakelijk stellen? Neem dan gerust contact op met onze specialisten Jelle Damstra, Hasan Kaya en Ali Arslan.