Het belang van een informatie­memorandum bij bedrijfsovernames

Datum
20 april 2021
Tijd
09:00 - 18:00
Locatie
Op locatie
Direct aanmelden
Direct aanmelden
Event

Het (ver)kopen van een bedrijf is een spannend proces waarin een informatiememorandum een belangrijke rol speelt. Een informatiememorandum wordt opgesteld door (de adviseurs van) de verkoper en heeft als doel om potentiële kopers inzichten te bieden in de activiteiten, financiële gezondheid en toekomstperspectieven van het bedrijf.

De inhoud van een informatiememorandum

Een informatiememorandum is een uitgebreid document dat potentiële kopers voorziet van belangrijke informatie over het bedrijf dat wordt overwogen voor overname. Het informatiememorandum biedt diepgaande inzichten in diverse aspecten van het bedrijf, zoals bijvoorbeeld onder andere:

  • de juridische structuur van het bedrijf;
  • de activiteiten van het bedrijf;
  • de (klant)relaties van het bedrijf;
  • de bezittingen en schulden van het bedrijf;
  • financiële informatie;
  • (een indicatie van) de koopprijs;
  • de reden voor verkoop;
  • het intellectueel eigendom;
  • juridische geschillen; en/of
  • toekomstige vooruitzichten.

Waarom is een informatiememorandum essentieel?

1. Transparantie over het te verkopen bedrijf

Het doel van een informatiememorandum is om transparant te zijn tegenover potentiële kopers. Door relevante informatie te verstrekken, kunnen de potentiële kopers een betere afweging maken voor de mogelijke bedrijfsovername. Het informatiememorandum benoemt alle belangrijke aspecten die een koper nodig heeft om te kunnen beslissen of een overname van een bedrijf past binnen zijn/haar strategie. Door het opstellen van dit document kunnen partijen sneller naar de volgende fase in het overnametraject: het doen van een gerichte eerste bieding in de vorm van een Non Binding Offer (NBO).  

2. Voorkomen van toekomstige claims

Daarnaast is een informatiememorandum ook essentieel om toekomstige claims te kunnen voorkomen. Een verkoper wil na de bedrijfsovername niet te horen krijgen dat belangrijke informatie ontbrak. Als dat wel het geval is, en daarmee de verstrekte garanties onjuist zijn, dan kan de koper schade lijden. Een schadeclaim kan leiden tot aanspraak op verstrekte zekerheden of het opschorten of verrekenen van nog verschuldigde bedragen. Hierbij kun je denken aan de termijnen van de koopprijs of de terugbetaling van een lening die verkoper heeft verstrekt. Dit kan voor een vervelende situatie zorgen. Het is daarom van belang om aan het begin van de bedrijfsovername de koper te voorzien van juiste en volledige informatie over het bedrijf.

Het is verstandig om een informatiememorandum eerst te laten controleren door een advocaat, zodat alle partijen over de juiste informatie beschikken voor de overname van een bedrijf en kunnen eventuele toekomstige conflicten worden voorkomen.

Conclusie

Kortom, een goed opgesteld informatiememorandum is een krachtig instrument tijdens het proces van bedrijfsovername. Het biedt potentiële kopers de nodige informatie om een weloverwogen beslissing te nemen. Daarnaast kan een goed opgesteld informatiememorandum ervoor zorgen dat eventuele toekomstige claims zijn beperkt. Arslan en Partners Advocaten staat ondernemers gedurende het hele proces van de bedrijfsovername bij, waaronder het controleren van het informatiememorandum.

Denk je erover na om je bedrijf te verkopen? Of wil je meer weten over een informatiememorandum? Laat je dan goed adviseren. Neem gerust contact op met een van onze adviseurs Bowien, Ali, Hasan, Jelle of Linzy.

Gerelateerde artikelen

De wereld van het ondernemingsrecht staat nooit stil. Wij praten je vanuit onze expertise regelmatig bij over de laatste ontwikkelingen.

Heb je een vraag of wil je direct een adviesgesprek aanvragen?
Onze specialist
 
Bowien Ravesteijn
 
helpt je graag verder.