Bij een arbeidsconflict denken we vaak aan een conflict tussen een werkgever en een werknemer. Dat kan, maar hoeft niet altijd zo te zijn. Vaak spelen er ook conflictsituaties of samenwerkingsproblemen tussen een medewerker en een leidinggevende, tussen collega’s onderling of binnen teams. Conflicten op de werkvloer kunnen leiden tot een ernstige verstoring van het werkproces, betrokken collega’s die dreigen hun contract op te zeggen (of dat daadwerkelijk doen), en ziekteverzuim.
Een gang naar de rechter is veelal niet de meest constructieve en snelle manier om deze conflicten aan te pakken.
Steeds vaker wordt (met succes) voor mediation gekozen. Ook bedrijfsartsen adviseren bij werkgerelateerde klachten vrijwel altijd een mediator in te schakelen.
Sla je zo’n advies als werkgever in de wind, dan oordeelt de rechter veelal dat een werkgever zich onvoldoende heeft ingespannen om het conflict op te lossen.
Let wel: de oplossing van een arbeidsconflict is niet altijd de voortzetting van de werkrelatie. De oplossing is ook vaak gelegen in het maken van goede afspraken over beëindiging van de arbeidsovereenkomst.
Die afspraken hebben partijen in mediation dan zelf in de hand, en ze zijn niet overgeleverd aan een soms moeilijk te voorspellen oordeel van een rechter.
Voor exit-mediation, mediation in arbeidsconflicten of mediation om de samenwerking binnen teams te verbeteren (dus mediation in groepsverband) kunnen zowel werkgevers als werknemers bij ons terecht.
De wereld van het recht staat nooit stil. Wij praten je vanuit onze expertises regelmatig bij over de laatste ontwikkelingen.